Primeiramente meus queridos leitores, me desculpem a ausência. Tenho estado muito ocupado com a faculdade. Estou cursando três matérias que estão consumindo cada minuto do meu dia. Uma delas é redação. Tem-se que escrever, no mínimo, duas redações por semana de mil palavras seguindo passo a passo o sistema de composição de texto aprendido nas aulas, além das lições de casa. E embora não pareça uma tarefa difícil, leva muito tempo para ficar de acordo com todas as lições das aulas de inglês, como formato MLA e redação de cinco parágrafos. Se existe uma coisa que me impressionou muito desde que comecei a assistir às aulas de Mr. McWhorter é a diferença entre o inglês que estudamos no Brasil e o que se estuda aqui na faculdade. Eu achava que, por ter estudado tanto tempo inglês no Brasil em escolas particulares e também após ter feito o curso preparatório para o TOEFL, pouca coisa restava para aprender dessa língua. É claro que eu estava redondamente enganado. Esqueça de vez o "the book is on the table" e "this is a chair, this is a tree".
|
Usamos este livro nas aulas. Excelente!!
Aqui você não encontra "The book is on the table" |
Não somente as pessoas falam de maneira diversa do que se aprende no Brasil, como existem inúmeras regras e maneiras de escrever que eu sequer sabia que existiam. As aulas de Mr. McWorther abriram a minha mente e me deram ferramentas para entender, falar e escrever de maneira melhor. Ele ensina "English Composition I e II". Cada uma destas matérias tem a duração de 10 semanas e as atividades, lições e redações levam muito tempo para serem feitas. Até mesmo minha maneira de escrever em português melhorou porque muitas técnicas de preparação de texto, introdução e conclusão de parágrafos, desenvolvimento da idéia, aplicam-se a qualquer língua.
|
Este é o segundo livro que usamos. Os textos
são incríveis, mesmo o de estudantes. |
Na semana passada tivemos o Midterm Evaluation (avaliação do meio do trimestre). Enquanto o professor passava 10-15 minutos conversando com cada aluno individualmente, a minha durou menos de 1 minuto. Pela cara dos que vinham da "conversa" particular com o professor, eu já estava me sentindo um pouco nervoso. Na minha vez, ele me mostrou as minhas notas e disse "pronto, pode ir". E eu perguntei, mas o Sr não tem nada para me falar, nenhuma sugestão? E ele respondeu: "Olha Renato, você está se saindo melhor que todos os outros alunos, mesmo o inglês sendo a sua segunda língua. Quisera eu que os alunos americanos se esforçassem para aprender como você". Saí de lá com sorriso de cachorro com calor; de orelha a orelha. Nem preciso dizer que alguns alunos americanos ficaram enciumados.
|
Por todo meu esforço de ficar com todas as médias A desde
que comecei, recebi este Award mês passado em um evento
na faculdade. Queria compartilhar com vocês... |
Eu ainda tenho muita para aprender, afinal estou aqui há apenas um ano e dez meses. No entanto, tenho melhorado bastante. Mas ainda falta muito vocabulário para poder escrever bem. É uma pena que no início de novembro, as aulas com Mr. McWhorter terminam e eu não terei mais aulas de inglês.
****************************************************************
Para matar a curiosidade, aí vai uma cópia da minha última redação "definitions". Mas se encontrar algum erro nem adianta falar porque eu já entreguei. Rá!
It is Rude
A lot of people think they know what rude is. The reality is that rude can be many things. Some things and behaviors are considered rude in some cultures but not in others. Even among people of the same culture, they don’t agree what is rude or not. The truth is that rude is everywhere; there’s no escape.
The Dictionary of Cambridge on line says that rude is “behaving in a way that hurts other people’s feelings; not polite.” Polite would be the opposite or “behaving in a way that is socially correct and shows respect for other people’s feelings.” But let me say something. This is only the tip of the iceberg. Not all actions that hurt my feelings are rude. A lot of things wouldn’t hurt my feelings but they are rude too. And many times people politely hurt my feelings. But let’s begin with the obvious.
Reading a book for my Cultural Diversity class, I was impressed to learn that there is a scientific explanation for “being late”. The book says that different countries have different “time orientation”. The author explained that the world could be divided in two categories, the monochronic and polychronic time orientation. In plain English, polychronic is the type of culture that follows a strict schedule and is most often “on time.” Monochronic would be the type of culture which the time is not important, or they would consider people and personal agenda more important than to be “on time.” Excuse me? No matter what they try to teach me, I don’t care, leaving someone waiting is rude! Unless something unusual happened, there is no excuse to leave someone waiting. I feel completely upset if someone is waiting for me because I can’t stand to be waiting for other people. I would say then that, the world could be divided in two, according to time orientation: the rude and the polite ones.
Rude is everywhere, especially in my actual college. It is the guy behind me in the classroom with his ear phones on, singing while the teacher is lecturing. It is in the group of the students speaking Spanish in front the American teacher while they can perfectly speak English. It is the girl that hangs 75 different types of jewelry around her neck and on her arms while she comes to class late and walks heavily to her seat shaking that jewelry. It is the woman that leave her phone on during the class and it rings three times in two hours and she refuses to put it on vibrate. It is the girl that comes to school almost naked and the guy showing his butt while his jeans sit almost at his knees. These things don’t hurt my feelings but they are rude; yes they are. And no matter what you do. It seems that these people will never understand why these actions are rude.
There is no way to escape from rude. Rude is everywhere I go. I can see it at my house, the doctor’s office, the grocery store, the movie theater, the traffic jam, the gym, and on TV; only to cite some places. It appears that there are only a few people that take the trouble to be polite. And why I say trouble? Because being polite takes some work. I have to say “thank you” and “excuse me” many times more, give up my seat, open a door, help an elderly person, don’t forget to turn off my cell phone, think about other people’s feelings according to my behavior and my clothes among other things. The opposite is downhill; it is the easy way. It is the way some people think about themselves in the first place and the toilet for everybody else. It is to be monochronic.
Certainly I can’t change this and I gave up trying long ago. At least for now I have the mechanisms to completely ignore the rude. I’m building an immune system for rude. As I read somewhere “you can’t control people’s actions but you can control how you feel.” But I wish humankind had created a magical medicine that would make people less rude and more polite. I would have plenty in my bag and I would put in people’s drinks, because rude people simply wouldn’t take it.